راهکارهای جلوپیری از ریزش مو

ریزش مو | 20 روش برای جلوگیری و درمان ریزش مو

راهکارهایی برای پیشگیری و درمان ریزش مو

ریزش مو از جمله مشکلاتی است که بخش اعظمی از اشخاص با آن دست و پنجه نرم میکنند . برای دوری از ریزش مو شیوه های فراوانی موجود است ; البته تعیین روش مطلوب , برای درمان این مشکل نیز اهمیت دارد. این قضیه را هم فراموش نکنید که موهای هر شخص طی روز کمی خرده ریزش خواهد داشت و این قضیه امری عادی است .

ولی در صورتی‌که ریزش مو به صورت مداوم باشد , باید دکتر بروید . درصورتی که ریزش مو ناشی از مشکلات ( Thyroiditis ) تیروئیدی , استرس , عفونت‌های پوست راز , Pattern hair loss ( آلوپسی آندروژنیک ) یا این که ارتقا سن باشد , دکتر معالج کارشناس می تواند آن را تشخیص دهد .
برای جلوگیری از ریزش مو لازم است با روش‌های متفاوت آن آشنا گردید و راه مناسب را انتخاب کنید . درین مقاله نکاتی راجع‌به محافظت و معالجه ریزش مو ارائه می دهیم و تعدادی نکات تکمیل کننده هم برای دوری از ریزش مو را معرفی می کنیم .

 

چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

 

راهکارهایی برای پیشگیری از ریزش مو

 شستشوی روزمره
شستن روزمره موها به دلیل سلامت نگه داشتن پوست می تواند از ریزش مو جلوگیری کند و آن را تقویت کند. نکته‌ی با اهمیت که بایستی در شستشوی مو مدنظر قرار دهید این است که برای شستشوی روزمره , شامپویی مناسب به کار ببرید.
 اجتناب از کشیدن بیشتراز حد موی
مو, انعطاف‌پذیر است ; ولی حاصل پژوهش ها نشان می دهد مو بایستی به اندازه‌ای کشیده شود که به بافت آن زخم نرساند . برای مثال بافت‌های ریز یا این که سفت , یا این که گونه دم اسبی , سبب کشیده شدن موها از ریشه شده و به مرور منجر شل شدن می گردند .
 استفاده‌ی حداقلی از سشوار و اتوهای موی
برای کاهش ریزش مو از صاف کردن مو با وسایل حرارتی بپرهیزید؛ چراکه منجر می گردد فولیکول‌های مو دهیدراته شده و موها شکننده شوند . سشوار و اتوهای صاف کننده یا این که فر کننده مو , با گذشت زمان به موها آسیب می زنند.
 کاهش به کارگیری از رنگ‌ها و مواد شیمیایی برای پرهیز از ریزش مو
به کارگیری مواد شیمیایی برای رنگ آمیزی مو سبب آسیب‌های ناگهانی و غیر قابل رجوع به فولیکول‌های مو می شود . در حالی که نگران ریزش موهایتان میباشید , خوبتر است از صاف یا این که فر کردن مستمر موی , به کار گیری رنگ , هایلایت و تولیدات دربردارنده پراکسید اجتناب نمایید
 به کارگیری ماسک مو و شامپو مناسب برای ریزش مو
انگیزه مصرف ماسک مو و شامپو مناسب , پاک کردن موها از آلودگی و چربی مازاد است . ولی بخش اعظمی از مواد تولید کننده شامپو و ماسک موها می تواند به موهایتان آسیب برساند. براین اساس میتوانند چربی ارگانیک و اسیدهای چرب که سبب تقویت و نرمی موها می گردند را از میان می برند؛ بنابراین، بهتر است از ماسک مو و شامپوی مناسب استفاده کنید. .
هنگام خرید شامپو و ماسک مو به مواد تشکیل دهنده‌ی آن توجه نمایید و کارایی ، روش تهیه و تنظیم آن را ببینید که از مواد ارگانیک تشکیل‌شده باشد . در شرایطی‌که با مصرف شامپو ریزش موهایتان بیشتر شد , سریعاً آن را عوض فرمایید .
 به کارگیری برس‌های قابل انعطاف با الیاف ارگانیک
به کار گیری برس قابل انعطاف با الیاف ارگانیک منجر به بیشتر شدن میزان قابل قبولی از سبوم ( چربی ) روی موهایتان میشود . پروتئین‌های کراتین روی مو انباشته می شوند ; بدین ترتیب برس کشیدن به صورت آهسته دریک سمت , به صاف شدن و قابل انعطاف شدن کوتیکول مو کمک می کند . همینطور برس کشیدن مو در حمام موجب ریزش موی شما می شود. .
 COCONUT OIL ( روغن نارگیل )
پژوهشگران بر این باورند خاصیت روغن نارگیل می تواند از آسیب موها در برابر خشکی و تابیدن اشعه‌ی ماوراء بنفش جلوگیری کند . اسید لوریک روغن نارگیل به پروتئین مواضافه می شود و از شکنندگی مو جلوگیری می کند . ماساژ پوست سر با روغن نارگیل سبب بالا رفتن جریان خون در پوست شده و به رویش دوباره موی کمک میکند .
 OLIVE OIL ( روغن زیتون )
روغن زیتون را می‌توان برای ایجاد انعطاف عمیق مو به کار گرفت . روغن زیتون , همینطور , مو را در مقابل بی آبی و شکنندگی حفظ می‌نماید . روغن زیتون ماده‌ای دارای اهمیت در رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که قادر است به کاهش ریزش مو ژنتیکی یاری دهد . دو قاشق غذاخوری روغن زیتون به موهایتان بزنید و بعداز ۳۰ دقیقه آن را بشویید .
 رژیم غذایی مدیترانه‌ای
رژیمی مثل رژیم غذایی مدیترانه‌ای که دربردارنده صیفی جات ناپخته و گیاهان جدید باشد , خطر آلوپسی آندروژنیک ( طاسی با الگوی زنانه یا این که طاسی با الگوی مردانه ) را کاهش می دهد یا شروع آن را به تأخیر می‌اندازد .
مصرف سه روز در هفته از این غذاها از جمله جعفری , ریحان و سالاد صیفی جات برای جلوگیری از ریزش مو مؤثر خواهد بود .
 PROTEIN ( پروتئین )
فولیکول‌های مو از پروتئینی به اسم کراتین ساخته شده‌اند . نبودِ برخی از از مواد پرخاصیت همانند آمینواسیدها که ساختار پروتئین را تشکیل می دهند , قادر است ریزش مو ایجاد کند.
براین اساس داشتن رژیم غذایی سرشار از پروتئین برای پرهیز از ریزش مو کمک خواهد کرد . مواد غذایی نظیر تخم مرغ , آجیل , لوبیا , نخود خارجی , ماهی , لبنیات کم چرب , مرغ و بوقلمون دربردارنده پروتئین می‌باشند .
 VITAMIN A ( ویتامین A )
از رتینوئیدها است و میتواند مو را تقویت کند. این ویتامین , همینطور , با ساخت سبوم , پوست را سالم‌تر نگه می دارد.
 MULTIVITAMIN ( مولتی ویتامین )
آهن , سلنیوم , زینک و ویتامین‌های A , B , C , D , تمامی برای رویش و مراقبت مو خصوصاً پروسه‌ی تجدید بنا سلولی اصلی می‌باشند . شما میتوانید مولتی ویتامین‌های مایحتاج روزانه‌ را از فروشگاه‌های مواد غذایی یا داروخانه‌ها تنظیم نمایید یا از پزشکتان بخواهید آن‌ها‌را برایتان تجویز نماید .
 VITAMIN D ( ویتامین دی )
رفع نبودِ این ویتامین قادر است به پرورش دوباره مو کمک کند . به همین علت مصرف ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد ویتامین D در روز پیشنهاد می گردد .
 BIOTIN ( بیوتین )
نبود بیوتین میتواند سبب ریزش مو شود . برای مصرف سه عدد پنج میلی گرم بیوتین طی روز , با پزشکتان مشورت نمایید .
بقیه روش‌های پیشگیری از ریزش مو
 اسانس‌های روغنی
اسانس‌های روغنی سبب کاهش ریزش مو میگردند . به کار گیری روغن چوب سدر با اسطوخودوس و رزماری می تواند به معالجه طاسی سکه‌ای ( آلوپسی آره‌آتا ) کمک کند . اسانس روغنی علف لیمو و نعنافلفلی هم برای معالجه ریزش مو اثر گذار می‌باشند . چندین قطره از هر مورد از ‌این روغن‌ها را با روغن حاملی مثل جوجوبا یا این که هسته‌ی انگور ترکیب کرده و به پوست سر بمالید و بعداز ۱۰ دقیقه بشویید .
 آب پیاز
کسانی که به طاسی سکه‌ای مبتلا میگردند , می توانند بعداز با آب پیاز نپخته دوبار طی روز شاهد پرورش دوباره موهایشان باشند . پژوهشگران معتقدند این اثر جادویی در گوگرد پیاز پنهان است ; ولی مطالعات محدودی دراین مورد صورت گرفته شده‌است .
 ماساژ
همه‌ ما میدانیم ماساژ پوست سر موجب رشد مجدد موها می شود. بر پایه مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ صورت گرفته, انجام دادن چهار دقیقه ماساژ به صورت روزمره طی ۲۴ هفته قادر است به رشد مجدد موها کمک کند .

حرف پایانی

شما برای کاهش ریزش مو چه کارهایی انجام می‌دهید؟ آیا تاکنون در گیر ریزش غیر نرمال موهایتان شده‌اید؟ کدام یک از راه‌کارهای پیشنهادی این مقاله را پیش از این امتحان کرده‌اید؟ آیا انجام دادن این راه‌کارها برایتان اثر گذار بوده است؟ چه روش‌های دیگری برای پیشگیری از ریزش مو می‌شناسید؟ تجربه‌هایتان را با ما و بقیه خوا‌نندگان به اشتراک بگذارید .

دیدگاهتان را بنویسید