ورود به بازار بورس فعالیت درستی است؟

بازار بورس در کشور ایران روزهای سبزی را پشت راز می گذارد . این شرایط مثبت بخش اعظمی از شرکت‌ها از جمله برخی استارتاپ‌ها را درخواست کننده حضور در بورس نموده است تا بتوانند از موقعیت بحرانی کنونی به تندرست عبور نمایند . البته آیا حضور استارتاپ‌های بزرگ در بورس به نفع آنهاست یا این که فقط یک تصمیم عجولانه و احساساتی است؟

بورس کشور‌ایران روزهای پررونقی را پشت رمز میگذارد . روزهایی که چه بسا با وجود چالش جهانی نفت و ساکن شدن حاکم بر دنیا به خاطر بیماری کرونا , شاخص بورس کشور ایران مثبت بوده و پرورش مینماید . اگر‌چه بعضا از کارشناسان براین باوراند این ارتقاء بها به خاطر حباب قیمتی یا این که چه بسا کردار گله‌ای ( Herd Behavior ) سرمایه‌گذاران بوده و به‌زودی قیمت‌ها به مرحله حقیقی وواقعی خویش می‌رسند .

در‌این فی مابین دولت که از اتفاقات سال ۹۲ و افت سرعت بالا شاخص بورس درس گرفته , در‌پی عمق بخشیدن به بازار برای پرهیز از خروج سرمایه از بازار است . به‌این مراد , دولت مبادرت به عرضه سهام‌های مضاعف بزرگ کرده تا علاوه بر پرهیز از خروج سرمایه , به کاهش تورم و سامان‌دهی به سرمایه‌های گیج هم کمکی کرد‌ه باشد . از این رو , جدیدا شاهد ورود شرکت‌هایی نظیر شستا به بورس هستیم که رکوردهای فراوان متعددی را جابه‌جا کرد . همینطور طبق گفته امیر ناظمی , مدیریت اداره فناوری داده ها , قرار است چهار کمپانی صبا ایده , کافه بازار , تپسی و دیجی‌کالا طی شش ماه آتی وارد بورس شوند .

هر چند هنوز داده ها متعددی در باب این که این شرکت‌ها به چه صورت وارد بورس خواهند شد , نیست ولی امیر ناظمی به سه نمایش محتمل یعنی : ورود به بورس , تابلوی غیر وابسته و ورود به فرابورس اشاره نموده است .

فرابورس

تفاوت بورس و فرابورس چیست؟
درواقع صرفا تفاوت دربین این دو صورت از بازار سرمایه , مدل و روش قبول است . شرکت‌های حاضر در بورس ضوابط سختگیرانه‌تری را پشت راز می گذارند و قاعدتا دوران زمان قبول آنها در بورس طولانی‌تر است درحالیکه برای قبول در فرابورس ضوابط کمتری موجود هست و در عین حالا خرید سهام این شرکت‌ها ریسک بالاتری هم دارااست .

بورس سندها بهادار کشور ایران دارنده دو بازار به‌نام‌های بازار اولیه و بازار دوم است . بازار اولیه بورس هم از دو تابلوی با اهمیت و فرعی درست شده شده‌است , فقط تفاوت تابلوی فرعی با تابلوی حساس درین است که در تابلوی فرعی سهام‌هایی با نقدشوندگی تحت عرضه می گردند . عامل این عمل این است که سهام‌های غیرنقدشونده از سهام‌های نقد‌شونده جدا شوند و در عین هم اکنون شرکت‌هایی که نقدشوندگی پایینی دارا‌هستند برای ورود به سالن دارای اهمیت هدف داشته باشند و میزان شناوری سهم خویش را به مراد ارتقاء نقدشوندگی سهم ارتقاء دهند .

البته فرابورس دارنده هفت بازار جداازهم است . این بازارها عبارت‌اند از : بازار نخستین , بازار دوم , بازار سوم , بازار مبنا , بازار ابزارهای نوین مالی , بازار مشتقه و بازار شرکت‌های کوچک و میانگین . موقعیت قبول و مدل شرکت‌ها در هرمورد از این بازارها مختلف است همینطور باتوجه به ماهیت آن ها ریسک سرمایه‌گذاری هم در‌این بازارها به تناسب بی آلایش بودن ورود به آنان و کاهش ضوابط , ارتقاء پیدا می کند . در جدول پایین تفاوت‌های اساسی‌ای را که سالن کلیدی و فرعی و همچنین بازار دوم بورس با بازار اولیه و دوم فرابورس دارا هستند , بازدید میکنید .

موقعیت قبول بازار بورس بازار فرابورس
تابلوی مهم بازار اولیه تابلوی فرعی بازار اولیه بازار دوم بازار اولیه بازار دوم
دست کم سرمایه ثبت شده کمپانی ۱۰۰ میلیارد تومان ۵۰ میلیارد تومان ۲۰ میلیارد تومان یک میلیارد تومان ۱۰۰ میلیون تومان
دست کم سهام شناور ۲۰ درصد ۱۵ درصد ۱۰ درصد ۱۰ درصد پنج درصد
دستکم تعداد سهام‌داران هزار نفر ۷۵۰ نفر ۲۵۰ نفر ۲۰۰ نفر –
دست کم سوابق عمل کمپانی در صنعت ذی‌ربط سه سال سه سال دو سال دست کم دو سال از زمان بهره برداری با ارائه سرویس ها پیشین باشد دستکم یک‌سال از تأسیس آن پیشین باشد
خسارت انباشته نداشته باشد نداشته باشد نداشته باشد نداشته باشد برنامه عملیاتی قابل قبولی برای خروج از ضرر و زیان داشته باشد
نسبت حقوق و دستمزد صاحبان سهام به کل دارایی‌ها ۳۰ ۲۰ ۱۵ ۱۵ –
سودآوری سه زمان منتهی به قبول پرفایده باشد دو زمان منتهی به قبول پرفایده باشد یک عصر منتهی به قبول منفعت‌دار باشد یک زمان منتهی به قبول پرمنفعت باشد –

فرصت‌ها و تهدیدهای حضور استارتاپ‌ها در بورس
بحث‌های متعددی در زمینه ی استارتاپ نامیدن شرکت‌هایی مثل تپ سی و دیجی‌کالا موجود است . برخی معتقدند این شرکت‌ها دیگر آنقدر بزرگ می باشند که نتوان به آنها اسم استارتاپ گفته کرد . البته ماهیت این شرکت‌ها کماکان تا حدود متعددی به استارتاپ‌ها نزدیک‌تر است تا شرکت‌های بزرگ و سنتی . از این رو می بایست دقت داشت که‌این شرکت‌ها ماهیتی اصولا مختلف نسبت به شرکت‌های دیگر حاضر در بورس دارا هستند . به‌عنوان نمونه کمپانی اوبر را در لحاظ بگیرید . این مجموعه ارزشی بالای یک میلیارد دلار داراست البته کماکان زیان‌ده است . این رخداد به خاطر ماهیت این شرکت‌ها صورت میدهد و نمیتوان میزان سود و خسارت آن‌ها‌را نظیر شرکت‌های معمولی و سنتی اندازه‌گیری کرد .

شرکت‌های استارتاپی برپایه ارائه‌ی یک بها افزوده صورت می گیرند
از طرفی موجودیت این شرکت‌ها تا حدود متعددی متعلق به‌این است که بتوانند چابکی خویش را نگهداری کرده و با تغییرات زمان همراه شوند . شرکت‌های استارتاپی عمدتا برپایه نوعی قیمت افزوده سازه شده‌اند که شرکت‌های سنتی توان ارائه آن را ندارند . آن‌گاه به یاری این قیمت افزوده شبکه‌ای از متقاضی ها را ساخت می‌نمایند . به‌عنوان نمونه یک ماشین کرایه ای اینترنتی در حالتی‌که نتواند به میزان کافی شبکه رانندگان یا این که مشتریان خویش را توسعه دهد هیچ گاه نمی‌تواند پرورش داشته باشد . این شبکه رانندگان و مشتریان همواره مورد تهدید از سمت رقیبان است . چنانچه کمپانی رقیبی بتواند بها افزوده بیشتری برای مشتریان یا این که رانندگان ساخت نماید , می تواند آنها را به سوی خویش جذب کرده و سهم بیشتری از بازار را کسب نماید یا این که چه بسا رقیبان را از عرصه به در نماید .

مقاله‌های دارای ارتباط :
یادگرفتن بورس از ورود به بازار تا اخذ کد بورسی
کافه‌بازار در سال نو وارد بازار بورس می‌گردد
همینطور میدانیم که هر ارزشی که روز جاری موجود است فردا به یک استاندارد تبدیل می شود . به‌عنوان نمونه هنگامی گونی هوا برای خودروها یک بها افزوده بود البته روز جاری تبدیل به یک استاندارد شده‌است که بایستی روی هر خودرویی وجود داشته باشد . شرکت‌های استارتاپی که وجود آنها برپایه قیمت افزوده سازه شده بایستی همواره به تامل تولید بها افزوده اضافی باشند در غیر این‌صورت شرکت‌های حریف می توانند آنها را مورد تهدید قرار دهند .

تفاوت‌های دیگری هم در بین استارتاپ‌ها و شرکت‌های سنتی موجود هست نظیر : شیوه حسابداری آن ها , روش درآمدزایی , صورت هزینه‌ها و . . . که منجر می شود برای واگذاری و عرضه سهام آن ها , نیاز به اندیشه بیشتر وجود داشته باشد . طبق آمار جهانی بیش تر از ۷۰ درصد استارتاپ‌هایی که وارد بورس میشوند , آرم قرمز رنگ را مقابل اسم خویش میبینند . عامل این رخداد هم معمولی است . چراکه عمده این شرکت‌ها ضرروزیان انباشته دارا هستند و برای متعادل کردن این ضرر و زیان , بورس را شایسته ترین مکان میدانند .

البته حضور استارتاپ‌ها در بورس به طور کامل تهدید نیست بلکه این حادثه فرصت‌های مضاعف متعددی هم نیز برای سهام‌داران و نیز برای خویش استارتاپ‌ها ساخت می کند . یکی‌از این مزایا ارتقاء سرمایه است . اکثری از استارتاپ‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر دارا هستند ولی به خاطر ماهیت این شرکت‌ها و همچنین شرایط سرمایه‌گذاری اکنون , کمتر کسی حاضر به سرمایه‌گذاری روی این شرکت‌ها است . بورس می تواند یک استراتژی مطمئن برای جذب سرمایه به وسیله استارتاپ‌ها باشد .

همان‌طور که گفته شد شیوه حسابداری بیشتر استارتاپ‌ها با شیوه‌های معمول حسابداری متعدد است . حضور در بورس اگر چه هزینه متعددی برای تغییر و تحول دفترها حسابرسی , به استارتاپ‌ها زور می کند , فرصتی هم برای آنان تولید می نماید تا بتوانند همت مالی خویش را به‌صورت استاندارد به سرمایه‌گذاران ارائه دهند .

    Not Tags

دیدگاهتان را بنویسید